русский 050-881-7217

מה זה עוסק זעיר? תפקידו של רואה חשבון לעוסקים זעירים

עוסק זעיר הוא סיווג חשבונאי המיועד לבעלי עסקים קטנים בעלי מחזור הכנסות נמוך מאוד. מושג זה פחות נפוץ כיום מאחר שהסיווג הוחלף באופן רשמי על ידי "עוסק פטור". רבים עדיין משתמשים בו בשיח היום-יומי כדי לתאר בעלי עסקים קטנים שאינם מחויבים במע"מ. ולהלן התייחסותינו בנידון.

עוסק זעיר הוא סיווג חשבונאי המיועד לבעלי עסקים קטנים בעלי מחזור הכנסות נמוך מאוד. מושג זה פחות נפוץ כיום מאחר שהסיווג הוחלף באופן רשמי על ידי "עוסק פטור". רבים עדיין משתמשים בו בשיח היום-יומי כדי לתאר בעלי עסקים קטנים שאינם מחויבים במע"מ. ולהלן התייחסותינו בנידון.

אז מהו בדיוק עוסק פטור, האם קיים הבדל בינו לבין עוסק זעיר, מהם הדגשים החשבונאיים שצריך להכיר, ואיך ניתן לפתוח תיק ברשויות המס?

 

האם קיים הבדל בין עוסק פטור לעוסק זעיר?

 

בעבר, עוסק זעיר היה סיווג רשמי אשר התייחס לבעלי עסקים בהיקף פעילות קטן. עם הזמן, ההגדרה התעדכנה והוחלפה במונח עוסק פטור. למעשה, עוסק פטור הוא הסטטוס הרשמי שקיים כיום והוא מתייחס לבעלי עסקים שהכנסתם השנתית אינה חורגת מתקרה מסוימת (המתעדכנת מדי שנה).

 

המאפיין העיקרי של עוסק פטור הוא הפטור מגביית מע"מ מלקוחותיו. כלומר, בעל העסק העצמאי אינו מוסיף מע"מ לחשבוניות שהוא מוציא, אך במקביל גם אינו זכאי לקיזוז מע"מ על הוצאותיו העסקיות. חשוב להדגיש כי הפטור חל אך ורק על חובת גביית המע"מ ולא על חובות מס הכנסה וביטוח לאומי.

 

חשוב לציין כי ישנם מקצועות מסוימים שבהם לא ניתן להירשם כעוסק פטור, כמו עורכי דין, רואי חשבון, רופאים, מהנדסים, אדריכלים ועוד. בעלי מקצועות אלו מחויבים להירשם כעוסקים מורשים גם אם הכנסתם נמוכה. (וכן, הם אינם יכולים גם להירשם בתור חברה בע"מ).

 

ההבדל בין עוסק זעיר לעוסק פטור הוא סמנטי בלבד – המונח הרשמי הוא עוסק פטור, אך מדובר באותו הסיווג העסקי.

 

היבטי ראיית חשבון חשובים

 

טעות היא לשער שעסק בעל היקף פעילות עסקית קטן מתאפיין בניהול חשבונות קל ופשוט יותר. למרות שעוסק פטור אינו מחויב בתשלום מע"מ, יש לו עדיין חובות חשבונאיות שעליו למלא.

 

ראשית, עליו לנהל רישום מסודר של הכנסותיו והוצאותיו לצורך דיווח שנתי לרשות המסים. ניהול נכון של ספרי החשבונות חשוב לא רק על מנת לעמוד בדרישות החוק, אלא גם כדי להבין את מצבו הכלכלי של העסק ולתכנן נכון את ההתנהלות הפיננסית.

 

בנוסף, עוסק פטור מחויב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, שבו עליו לדווח על הכנסותיו והוצאותיו. בהתאם לרווחיו, הוא עשוי לשלם מס הכנסה בהתאם למדרגות המס הרלוונטיות. כמו כן, על עוסק פטור לשלם דמי ביטוח לאומי, כאשר גובה התשלום מחושב בהתאם להכנסתו המדווחת.

 

עוד היבט חשוב הוא הפקדת מקדמות למס הכנסה. לעיתים, רשות המסים תקבע לעוסק פטור מקדמות שעליו לשלם לאורך השנה, כדי למנוע מצב שבו יצטרך לשלם סכום גבוה בבת אחת בסוף השנה. זהו נושא שכדאי לבדוק עם רואה חשבון, על מנת להימנע מחיובי מס מפתיעים.

 

בסופו של דבר, גם עוסק פטור – למרות ההקלות הרגולטוריות – חייב לנהל את עסקיו בצורה מקצועית ולוודא שהוא עומד בכל הדרישות החשבונאיות.

 

פתיחת תיק עוסק זעיר (וכיצד נבחר איזה תיק לפתוח?)

 

תהליך פתיחת עסק בישראל הוא פשוט יחסית, וניתן לבצע אותו באופן עצמאי או בליווי רואה חשבון. 

 

ראשית, יש לגשת למס הכנסה ולפתוח תיק עוסק, תוך ציון תחום הפעילות והכנסות משוערות. 

 

לאחר מכן, יש לפנות למע"מ ולהירשם כעוסק פטור. השלב האחרון הוא פתיחת תיק בביטוח לאומי, שבו על בעל העסק להצהיר על הכנסתו הצפויה כדי לקבוע את גובה דמי הביטוח הלאומי שעליו לשלם.

 

כאשר בעל עסק שוקל איזה תיק לפתוח, עליו לקחת בחשבון מספר גורמים: 

 

  • אם מדובר בעסק קטן עם הכנסות נמוכות, עוסק פטור יהיה הבחירה הטבעית
  • לעומת זאת, אם ההכנסות גבוהות יותר או אם מדובר בבעל מקצוע חופשי, יהיה צורך להירשם כעוסק מורשה. 
  • במקרה שבו העסק צפוי להתרחב ולכלול שותפים או להעסיק עובדים, כדאי לשקול לעתים אף רישום כחברה בע"מ עוד בשלביו הראשוניים של העסק.

 

ניהול ספרים לעוסק זעיר

 

ניהול ספרים מסודר הוא קריטי לכל בעל עסק, גם לעוסק פטור. למרות שאינו מחויב בהנהלת חשבונות כפולה כמו חברות או עסקים גדולים יותר, עדיין יש חובות שצריך לעמוד בהן. עוסק פטור מחויב לנהל רישום הכנסות והוצאות ולשמור על תיעוד מסודר של כל התקבולים וההוצאות העסקיות.

 

כל הכנסה שמתקבלת בעסק מחייבת הנפקת קבלה ללקוח, גם אם מדובר בתשלום במזומן, בהעברה בנקאית או באפליקציה סלולרית. במקביל, כל הוצאה עסקית רלוונטית צריכה להיות מתועדת בקבלות ובחשבוניות מסודרות, שכן ניתן לנכות אותן לצורך חישוב מס הכנסה.

 

למרות שאין חובה חוקית להחזיק חשבון בנק עסקי נפרד, הדבר מומלץ מאוד, שכן הוא מסייע להפריד בין הוצאות אישיות להוצאות העסק ולנהל נכון יותר את התזרים הכספי. בנוסף, מומלץ להשתמש בתוכנת הנהלת חשבונות דיגיטלית שתקל על ניהול העסק ותאפשר שליטה טובה יותר בהוצאות והכנסות.

 

אודות CPA-EA פירמת רואי חשבון

 

ברוכים הבאים ל-EA&CO CPA פירמת רואי חשבון מובילה בתחום החשבונאות והייעוץ החשבונאי והפיננסי.

 

המשרד מתמחה בליווי עסקים קטנים ובינוניים, עד חברות ותאגידים; הפירמה מציעה מגוון רחב של שירותים, בהם פתיחת תיקים ברשויות המס, ניהול הנהלת חשבונות, ייעוץ פיננסי, שירותי ראיית חשבון שוטפים, ייצוג מול רשויות המס והכנת דוחות שנתיים לעוסקים פטורים, מורשים וחברות בע"מ.

 

ב-EA&CO CPA נהנים לקוחותינו מליווי צמוד המוענק לכל לקוח ולקוחה. בעלי עסקים קטנים שמבקשים להתמקד בצמיחה ופיתוח העסק יכולים להיעזר בשירותי הפירמה כדי לוודא שהם עומדים בכל החובות הרגולטוריות וממקסמים את הרווחיות שלהם.

 

אנו מאמינים כי השימוש הניכר שאנו עושים בכלים דיגיטליים מתקדמים, וכן השירות האישי; כל אלו הופכים את EA&CO CPA לפתרון אידיאלי עבור עוסקים פטורים שמעוניינים להתנהל נכון מבחינה פיננסית, לחסוך זמן ולהימנע מטעויות חשבונאיות יקרות.

 

סיכום

 

עוסק זעיר הוא למעשה מונח שאינו קיים יותר באופן רשמי, וכיום כל עסק קטן שמחזור הכנסותיו נמוך מוגדר כעוסק פטור. אף על פי שעוסק פטור נהנה מהקלות מסוימות, עדיין יש לו חובות חשבונאיות שעליו למלא.

 

כדי להתנהל נכון, חשוב לפתוח תיק במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, לנהל ספרים מסודרים ולהיעזר ברואה חשבון מקצועי שיסייע לוודא עמידה בדרישות החוק. בכל שאלה והתייעצות, נשמח להיות לכם לעזר.

יש לכם שאלה? אנחנו כאן כדי לעזור

הצוות שלנו יספק לכם שירות מותאם אישית, שיעזור לכם לנהל את העסק בצורה חלקה ובטוחה, ללא דאגות מיותרות.

שתפו ב

הקצאת מניות והעברת מניות הינם שני הליכים שונים שנבדלים זה מזה לא רק מבחינה מהותית, אלא גם מבחינת היבטי המיסוי שלהם.

הנהלת חשבונות של כל עסק חייבת להיות מקצועית ומדויקת ולעמוד בחוקי המס והתקנות. הנהלת חשבונות כוללת בין היתר: רישום מדויק ועקבי, ניתוח וסיכום שיטתי של עסקאות פיננסיות, דיווחים לרשויות, הכנת מאזנים ודוחות פיננסיים שונים ועוד.

הנהלת חשבונות היא תיעוד של כל העסקאות הפיננסיות. מדובר בתהליכים הקשורים לנכסי החברה, כגון רכישות חומריות, הכנסה, תשלומי שכר או הלוואות. רישום, ארגון וניהול כל העסקאות הפיננסיות של כל עסק באופן שיטתי. כל העסקים והעצמאיים מחויבים בניהול רישום שיטתי ומלא של העסקאות המסחריות שלהם. חובת ניהול הספרים היא נגזרת בלתי נפרדת מחוקי המסים של המדינה.

רשות המסים בישראל הינה גוף ממשלתי שעוסק בעיקר בגביית מסים ומהווה יחידת סמך של משרד האוצר. הרשות הוקמה ביום 1.9.2004 בעקבות החלטת ממשלת ישראל מיום 15.9.2003 לאחד את כל אגפי גביית המסים - מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין, מכס, ושע"ם - תחת גוף אחד, במטרה לייעל את מערכת המס בארץ ולשפר את השירות לאזרחי המדינה.

1