ייצוג מול רשויות המס

אחד מתפקידיו הבולטים והחשובים ביותר של רואה החשבון הוא לייצג את הלקוח ולטפל בכל צרכיו השוטפים מול רשויות המס במדינה, שכוללים בעיקרם את מס הכנסה, מע״מ, והמוסד לביטוח לאומי.

user-line
calendar-line
ייצוג מול רשויות המס

הטיפול של רואה החשבון בצרכי הלקוח מול רשויות המס יכול להיעשות לפי בקשת הלקוח, או בעקבות פניית רשויות המס בקשר ללקוח. לשם כך, על הלקוח לחתום על יפוי הכח שמייפה את כוחו של רואה החשבון לייצג אותו ולפעול בשמו מול רשויות המס.

מה כולל הייצוג ע"י רו"ח מול רשויות המס

מאחר שעולם המיסוי בארצנו הוא עולם מגוון ומורכב, כך גם הייצוג מול רשויות המס עוסק במגוון נושאים, בדרגות מורכבות משתנות, והוא מתחיל כבר מהקמת העסק של הלקוח, ומתבצע לכל אורך פעילותו. הייצוג מול רשויות המס כולל בעיקרו טיפול בנושאים הבאים:

  • פתיחת תיקים לעסק (כולל פתיחת תיקי ניכויים, לפי הצורך).
  • טיפול בתשלום המקדמות השוטפות למס הכנסה.
  • טיפול בהכנת הדו"ח השנתי למס הכנסה.
  • טיפול בהכנת הצהרת הון למס הכנסה.
  • הכנת ושיגור דיווחים תקופתיים (חודשיים או דו חודשיים) על ההכנסות וההוצאות של לרשויות מע"מ, כולל העברת תשלום או דרישת החזר לגבי מע"מ העסקאות בניכוי מס התשומות.
  • דיווח למוסדות הניכויים בגין התשלומים לעובדים ולספקים והעברת המס שנוכה במקור.
  • בירור וטיפול בפריסת חובות של העסק ברשויות המס.
  • בקשות לקיזוז החזרים כנגד חובות.
  • טיפול בהחזרים שונים המגיעים לעסק.
  • בקשות לביטול קנסות.
  • בדיקת מצב חשבון ברשויות המס.
  • ייצוג מול המוסד לביטוח לאומי בכל הנושאים הבאים, נכון לשנת 2022:
  1. הגשת בקשה לפתיחת תיק כלא שכיר.
  2. אישור דין וחשבון בדבר הכנסות, חתום ע״י המבוטח (העברת תקציר שומה כאסמכתא לשומה).
  3. עריכת הסכם תשלומים של המבוטח או המעסיק.
  4. הגשת בקשה להפחתת קנסות והצמדה, וקיום מו"מ על כך.
  5. הגשת בקשה לשינוי מקדמות, חתומה ע"י המבוטח (להגדלת מקדמות לא נדרשת חתימה)
  6. הגשת הודעה על שינוי מעמד, חתומה ע"י המבוטח, בצירוף האישורים הדרושים.
  7. קבלת הודעה הנשלחת למבוטח לידיו, זאת בהסכמה כתובה של המבוטח או המעסיק.
  8. עריכת בירור חשבון של המבוטח או המעסיק.
  9. קבלת מידע על קצבאות.

חיבור ישיר למחשבי רשויות המס

אחד מהיתרונות הבולטים של רואה החשבון שמייצג את העסק מול רשויות המס, הוא חיבורו הישיר באמצעות האינטרנט למערכת הממוחשבת של רשויות מס הכנסה ומע"מ באמצעות שע"מ (שירות עיבוד נתונים ממוחשב) ולמערכת ייצוג הלקוחות הממוחשבת של המוסד לביטוח לאומי.

החיבור הישיר למחשבי רשויות המס מאפשר לרואה החשבון לקבל מידע רב וחיוני לגבי לקוחותיו, לשגר עבורם דו"חות ומסמכים שונים באופן מיידי לרשויות המס, ובאופן כללי לטפל בענייניהם באופן יעיל ומהיר, תוך חיסכון משמעותי בכספים, זמן, וכמובן "כאב ראש" (בהשוואה לטיפול באמצעות שיגור מכתבים בדואר לרשויות המס ו/או ניסיונות להשיג אותן טלפונית).

כך, לדוגמא, עצם שיגור הדו"ח השנתי של הלקוח לרשויות מס הכנסה באמצעות שע"מ, מאפשר לעדכן את נתוני הדו"ח במחשבי מס הכנסה באופן מיידי, וזאת כפי שהוא וללא טעויות בעת קליטת הנתונים. ליעילות זו ישנה גם משמעות כספית מובהקת, מאחר שהיא מאפשרת ללקוח לקבל את החזרי המס, ככל שהוא זכאי להם, בהקדם האפשרי.

מה ההבדל בין רו"ח חשבון ליועץ מס מבחינת הייצוג מול רשויות המס?

רואה החשבון הינו כידוע בעל הסמכות המקצועית החשבונאית הבכיר ביותר. קיימים מספר הבדלים מהותיים בין רו"ח ליועץ המס מבחינת מסלול ההכשרה המקצועית, תחומי העיסוק, וסמכות הייצוג מול רשויות המס.

מסלול ההכשרה המקצועית ותחומי העיסוק

רואה חשבון צריך לעבור מסלול הכשרה מעמיק ומקיף כדי לקבל רישיון רו"ח. מסלול זה כולל לימודים לתואר ראשון בהיקף של כ-4 שנים ובמגוון תחומים, לרבות מיסוי, חשבונאות, חשבות, ביקורת חשבונות, חקיקה; מבחני ההסמכה של מועצת ראיית החשבון; ותקופת התמחות של שנתיים. רואה החשבון מוסמך בין היתר, להפיק את כל דו"חות המס השונים עבור לקוחותיו, והוא גם בעל המקצוע היחידי שרשאי לעסוק בביקורת דו"חות חשבונות, ולאשר דו"חות כספיים של חברות.

יועץ המס, לעומת זאת, צריך לעבור מסלול הכשרה הרבה יותר מצומצם וקצר, כדי לקבל רישיון יועץ מס. מסלול זה כולל לימודים באחת המכללות שעוסקות בכך במשך שנה אחת, פעמיים בשבוע, וזאת בשני קורסים: מסים וחשבונאות. בסוף כל קורס עליו לעבור מבחן בשיתוף רשויות מס הכנסה, ולאחר מכן עליו גם לעבור תקופת התמחות של שנה אחת בלבד. מבחינת תחומי עיסוקו, יועץ המס, כשמו כן הוא. כלומר, תחום העיסוק שלו מתמצה בתחום המיסוי בלבד. יועץ המס רשאי לייעץ ללקוחותיו ולטפל בהם בכל הקשור לניהול חשבונות, מילוי דו"חות מס, הגשת בקשות להחזר מס, תיאומי מס, וכיו"ב. יועץ המס איננו רשאי לבצע ביקורות או לאשר דו"חות כספיים של חברות.

היקף הייצוג מול רשויות המס

רואה חשבון רשאי לייצג את כל הלקוחות, מכל הסוגים, כולל שכירים, עצמאיים, ותאגידים שונים, ולרבות חברות פרטיות, חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה, בנקים, חברות ביטוח, עמותות, מלכ"רים, וכיו"ב, וזאת ללא הגבלת מחזור העסקים שלהם, ומול כל רשויות המס: מס הכנסה, מע"מ, והמוסד לביטוח לאומי.

יועץ המס, לעומת זאת, יכול לייצג רק לקוחות שכירים, לקוחות עצמאיים (בסטטוס של עוסק מורשה או עוסק פטור), וחברות קטנות בעלות מחזור שנתי של עד 500,000 ₪, אף זאת מול כל רשויות המס: מס הכנסה, מע"מ, והמוסד לביטוח לאומי (החל משנת 2016, ובעקבות תיקון סעיף 386 לחוק הביטוח הלאומי, יועץ מס רשאי לייצג מול המוסד לביטוח לאומי ללא צורך במעבר מבחן לשם כך, כפי שהיה בעבר).

ומה לגבי מנהל חשבונות? תפקידו של מנהל החשבונות הינו תפקיד חשוב וחיוני ביותר, בכל הקשור לביצוע ופיקוח אחר כל המשימות החשבונאיות השוטפות בעסק, אולם הוא איננו רשאי כלל לייצג לקוחות מול רשויות המס, או לחתום על דו"חות כלשהם. תפקיד זה כולל רישום הוצאות והכנסות, עריכת והנפקת חשבוניות, הכנת משכורות, גביית חובות ותשלום לספקים, ועוד.