русский 050-881-7217

הכנת דו״ח שנתי למס הכנסה

מהי ההיערכות הנדרשת להכנת דו״ח שנתי למס הכנסה? ומה הן השאלות העיקריות עליהן עלינו לענות לרשות המס? מדריך מסודר מטעם פירמת רו"ח EA&Co. CPA.

מהי ההיערכות הנדרשת להכנת דו״ח שנתי למס הכנסה? ומה הן השאלות העיקריות עליהן עלינו לענות לרשות המס? מדריך מסודר מטעם פירמת רו"ח EA&Co. CPA.

הכנת דו"ח שנתי למס הכנסה – מהו התהליך?

 

דו"ח שנתי למס הכנסה הינו דו"ח שמשמש לחישוב סכום מס ההכנסה השנתי שבו חב הנישום, ולבירור האם קיים פער בין סכום מס ההכנסה השנתי, לבין סכומי המס שהנישום שילם במהלך השנה באמצעות מקדמות המס החודשיות שלו. שכן, בעוד חישוב מס ההכנסה שחל על הנישום נעשה באופן שנתי ולאחר סיום שנת המס, אזי אופן גביית המס מהנישום נעשה באופן חודשי במהלך השנה עצמה, באמצעות תשלום מקדמות המס ששיעורן נקבע בתחילת שנת המס כאחוז מסויים משיעור המחזור (ההכנסות) הצפוי של הנישום במהלך השנה.

 

לפיכך, לאחר סיום שנת המס ביום 31.12, על הנישום להגיש לרשות המסים דו"ח שנתי שבו עליו לציין את סך כל ההכנסות וההוצאות שהיו לו בפועל במהלך שנת המס שחלפה, ובהתאם לנתונים אלו רשות המסים מחשבת את סכום מס השנתי של הנישום במסגרת השומה הסופית שלו. אם יסתבר שסכום המקדמות גבוה מסכום המס השנתי, הנישום יהיה זכאי לקבלת החזר מס מרשות המסים. אם יסתבר שסכום המקדמות נמוך מסכום המס השנתי, הנישום יצטרך לשלם לרשות המסים את ההפרש.

 

 

מי חייב בהגשת דו״ח שנתי למס הכנסה

 

חובת הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה חלה בעיקרה על יחידים בעלי עסקים עצמאיים או שכירים בעלי שכר גבוה, חברות, ומלכ"רים. כל הנישומים הללו צריכים להגיש דו"ח שנתי בנוסח מלא. עם זאת, יחידים בעלי עסק עצמאי קטן, אשר ההכנסות מהעסק שלהם ביחד עם יתר הכנסותיהם מיגיעה אישית (כגון עבודה, קיצבה וכדומה) אינן עולות על 60,000 ₪ בשנת המס, יכולים להגיש דו"ח שנתי מקוצר, בעל עמוד אחד בלבד, שאינו כולל חישוב מס, ולכן לא נדרש למלא בו גם שדות של זיכויים וניכויים השונים.

לכל אחד מהנישומים הללו יש טופס משלו לצורך הגשת הדו"ח השנתי:

 

  • דו"ח שנתי ליחידים ובעלי עסקים שאינם חברה: טופס 1301
  • דו"ח שנתי מקוצר ליחידים בעלי עסק קטן: טופס 137
  • דו"ח שנתי לחברות: טופס 1214
  • דו"ח שנתי למוסד ציבורי/מלכ"ר: טופס 1215

 

כחלק משירותי המשרד, אינכם צריכים לדעת זאת שכן הכנת דו״ח שנתי למס הכנסה נעשית על-ידי אנשי מקצוע המבקשים מכם את הטפסים הרלוונטיים עבור המסמך.

 

 

עד מתי צריך להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה

 

עם זאת, רשות המסים נוהגת לפרסם מדי שנה הנחיות שמאריכות את המועד להגשת הדו"ח, ועל כן מומלץ לעקוב אחריהן. לדוגמא, המועדים המוארכים להגשת הדו"חות לשנת המס 2021, הינם:

  1. ליחידים שחייבים בהגשת דו"ח שאינו מקוון: עד ליום 31.5.2022.
  2. ליחידים שחייבים בהגשת דו"ח מקוון: עד ליום 30.6.2022.
  3. לחברות, מלכ"רים ובעלי שליטה שחייבים בהגשת דוח: עד ליום 30.6.2022.

אי הגשת דו"ח במועד מהווה עבירה פלילית שדינה קנס ואף מאסר. בנוסף, פקיד השומה רשאי במקרה כזה לקבוע לפי שיקול דעתו את ההכנסה החייבת ואת המס המגיע מהנישום.

 

 

אופן הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה

 

החל מאפריל 2021 ניתן להגיש לרשות המסים את הדו"ח השנתי עבור השנים מ- 2019 ואילך באופן מקוון ובאמצעות אתר האינטרנט של רשות המסים, בצירוף כל המסמכים שנלווים לו, וזאת ללא צורך בהגשה פיזית –ידנית למשרדי רשות המסים. אולם, אם הדו"ח שודר באופן מקוון ללא המסמכים הנלווים לו וללא חתימה, אזי יש להדפיסו, לצרף לו את המסמכים הנלווים, ולהגיש אותו באופן פיזי-ידני במשרד השומה. בנוסף, יחידים שפטורים מהגשת דו"ח מקוון לפי תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דוח עצמאי מקוון), תש"ע-2010, יכולים להגיש את הדו"ח השנתי באופן פיזי - ידני. מדובר ביחידים הבאים:

מי שהוא ובן זוגו הגיעו לגיל פרישה (67 לגבר ו-62 לאישה).

או

מי שאין לו ולבן זוגו הכנסה (הכנסות מעסק או משלח יד ומשכורת) שעולה על 83,190 ₪ בנפרד, ובלבד שסך ההכנסה החייבת של יחיד מכל המקורות אינה עולה על 83,190 ₪ ושל שני בני הזוג יחדיו אינה עולה 166,380 ₪.

 

למרות האמור לעיל, מי שהינו או שבן זוגו הינו בעל שליטה בתאגיד, אינו פטור מהגשת דו"ח מקוון. לצורך הגשת הדו"ח באופן מקוון, יש להיכנס לאתר האינטרנט של רשות המסים, למלא את כל פרטי הדו"ח השנתי, ולצרף לו את כל הנספחים הנלווים. לאחר מילוי תקין של כל פרטי הדו"ח, ניתן לקבל את חישוב המס הסופי, שמתבסס על הנתונים שהוזנו, ולא כולל ריבית, הפרשי הצמדה ותשלומים ששולמו על חשבון שנת המס. לאחר שידור הדו"ח למחשב רשות המסים, נתוני הדו"ח יעודכנו במרשמיו, ויופק פלט שמכיל את נתוני הדו"ח כפי שהוזנו.

 

לאחר הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה, בין באופן מקוון ובין באופן פיזי, יתברר האם בעל העסק שילם באמצעות המקדמות שלו יותר מס הכנסה ממה שנדרש ממנו לפי שומת המס הסופית, ועל כן הוא זכאי להחזר מס הכנסה, או שהוא שילם פחות מס הכנסה ממה שנדרש ממנו לפי שומת המס הסופית, ועל כן יהיה עליו להשלים את תשלומי מס ההכנסה הנדרשים.

 

 

התייעצו עם משרדנו

 

אנו בפירמת רו"ח EA&Co. CPA נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והתייעצות בנושא הגשת דו"ח שנתי. לקבלת פרטים ומידע אודות הכנת דו"ח שנתי למס הכנסה, ניתן להשאיר לנו פניה, לכתוב לנו בוואטסאפ או ליצור עמנו קשר טלפוני.

 

ראו גם מאמר בנושא הצהרת הון

שתפו ב